Позакласні заходи


Великоомелянський НВК « школа- гімназія»



В и х о в н а    г о д и н а






                                                 Підготувала – Ковтунець С.О.


                                                                                                                                                                       

Позакласний захід « Жовтневий калейдоскоп»

Мета. Розширити знання учнів про найважливіші історичні події у жовтні для українського народу, поглибити знання учнів з життя запорізького козацтва, ознайомити з героїчними сторінками минулого України на прикладі козацтва та УПА, виховувати повагу до героїки наших предків, любов до рідного краю, формувати національну свідомість, сприяти формуванню в учнів загальнолюдських норм гуманістичної моралі.
Обладнання. Ілюстрації з життя козаків, малюнки дітей, букет із сухоцвітів, перев’язаний чорною стрічкою, свічка, роздавальний матеріал « Кодекс лицаря», записи пісень « Идет война огромная» , « Степом, степом…», пісні вояків УПА.

Х і д   з а н я т т я

Вчитель. Діти, що для вас символізує словосполучення « Жовтневий калейдоскоп»?  Як ви думаєте, яких питань ми торкнемося на сьогоднішньому занятті? Використовуючи методику « Мозковий штурм» вчитель збирає думки учнів з приводу теми заняття.
            Наше спілкування не повинне пройти марно. Що ви очікуєте від розмови?
( Учні називають очікувані результати, а вчитель коротко занотовує їх на дошці).
        Жовтень не лише землю прикрашає, але й свята свої має. Найвеличніше з них – Покрова. Що ви знаєте про це свято? Отже, малюємо перший візерунок калейдоскопу.
Виступи учнів.
І- учень. Свято Покрови дуже шановане у нашого народу. Основним мотивом його є ідея покровительства, заступництва Богородиці.
2-  учень . У далекому 910 р. у Константинополі у храмі, де зберігалися ризи Божої Матері, пояс та головний її покров, священику було зявлення Пресвятої Діви Богородиці, яка зняла з голови покривало і простягла над людьми. У цей час навколо Константинополя стояли вороги. Після зявлення греки перемогли ворогів, стали вільними. 
1- учень. Перемогу повязали із зявленням і назвали Діву Марію Заступницею. Згодом почали відзначати великими урочистостями день зявлення. На наших землях свято зявилось у 1164 р. . Його запровадив Андрій Боголюбський. А довга біла Покрова  Божої Матері (омофор) стала своєрідним оберегом України, символом її споконвічного прагнення до встановлення злагоди і миру поміж своїми і чужими землями.
2 – учень. На Покрову майже покінчено із осінніми роботами. Починався період вечорниць і весіль. Тому зявляються прислівя:  « Хто лежить до Покрови, той продасть усі корови», « По Покрові – і по теплові», « Прийшла Покрова – сиди, чумаче, вдома», « Прийшла Покрова – висохла діброва», « Покрова накриває траву листям, землю – снігом, воду – льодом, а дівчат – шлюбним вінцем».

Вчитель . На Покрову мати приступала до своєї дитини з іконою Божої Матері,

на якій Діва Марія стояла в повітрі і тримала у руках покров і благословляла нею свою дитину приказуючи: «Як Матір Божа над усім світом стоїть, так нехай над тобою
усяке добро стоїть. Як Мати Божа покровом землю накриває, так і я дитину свою
накриваю від всякої напасті».
     Особливо шанували Покрову запорізькі козаки . Вона була їхньою заступницею у далеких походах. ЇЇ зображення було на хрестах, які  із собою носили запорізькі козаки. Священною для них була на Січі Покровська церква, від порога якої козаки рушали на захист рідної землі і куди з подякою за порятунок повертались з походу. Після зруйнування Січі козаки захопили із собою за Дунай образ Пресвятої Покрови. Над нею було написано: « Ізбавлю і покрию люди моя», а нижче слова запорожців: «Молим, покрий нас чесним Твоїм покровом і ізбави от всякого зла».
        14 жовтня – день Покрови вважається і днем козацтва.
                              Що говорить вам козак –
                              Це крилате горде слово.
                              І чому буває так,
                              Що світлішає від нього.
      Перегортаємо  наш калейдоскоп. Малюємо другий візерунок.
Завдання учням. Під час виступу однокласників випишіть чесноти козаків. Які з цих чеснот ви хотіли б бачити у оточуючих вас людях, чому?
3- учень. Козаки – це вільні люди.
                Козаки – безстрашні люди.
                Козаки борці за волю.
               За народ, за кращу долю.
4 – учень. Козак – чесна, смілива людина.
                 Найдорожче йому Україна.
                 Козак – слабкому захисник.
                Цінувати побратима звик.
5- учень. На Січ жінок хоч не пускали,
                Щоб не було там сліз, плачів,
                Та козаки їх шанували,
               А особливо – матерів.
6 – учень. В них писар – мудра є людина,
                  Він і писар, і поштар.
                 Має пера й каламар.
7- учень. Сміх – теж зброя козака,
                Сміхом ворога ляка.
                Сміхом дух він підіймає,
                Товариство потішає.
Вчитель. Які чесноти ви виписали? ( Відповіді учнів).
Названі вами чесноти, дисциплінованість, дуже цінувались на Січі. Сумлінне, чесне ставлення до обовязків та приязне ставлення до товаришів ґрунтувалося на патріотичному почутті  кожного козака, а дисципліна базувалась на принципах людської гідності.
      Опрацювання « Кодексу честі козака». Використовуючи метод «Прес»,
висловте своє ставлення до «Кодексу…» ( Відповіді учнів).
Вчитель. Якщо ж все - таки  козак провинився його привязували до ганебного стовпа. Біля нього ложили вязанку київ, воду і їжу. Кожен козак, проходячи біля стовпа, мав вдарити злочинця .  Це було великою ганьбою для козака, де честь була дорожча за життя.
     Дискусія щодо питання: « Ваше ставлення до різних видів покарань».
     Перегортаємо наш калейдоскоп. Малюємо третій візерунок.
Звучить мелодія з мотивів пісень УПА.
8 – учень. Неньку нашу боронили
                  Різні люди в різний час,
                 То козак вільно любимий,
                 То стрілець, ще раньше – князь.
                 У  ХХ же столітті
                 Була армія така,
                Що служила Україні
                Звалась армія – УПА.

Звучить пісня «Вставай страна огромная».

9- учень. 1941 рік. 22 червня… початок Великої Вітчизняної війни. Вигнавши з України радянську владу, нашу землю почав брутально топтати фашистський чобіт. Новий окупант почав жорстоку розправу над українським визвольним рухом, українським державотворенням. Україна – незалежна не входила у плани ні більшовиків, ані німців.
10- учень. Найвпливовіших діячів визвольного руху – Романа Шухевича, Ярослава Стецька, Степана Бандеру та ін. було арештовано. Але вже осінню 1942 р. в лісах Костопільщини виникає озброєна  Поліська Січ, яку організовує Тарас Боровець
( Бульба). Вона веде активну боротьбу з фашистами, більшовиками, поляками…
11 – учень. Символічно, 14 жовтня 1942 року з ініціативи Романа Шухевича, що втік з німецької тюрми, вважається датою утворення УПА. Феномен УПА у світовій історії неповторний: не маючи власної держави, ніякої зовнішньої допомоги, окрім свого народу, живучи фактично під землею в криївках, бункерах, схронах, слабко озброєна, вона вела 12 років визвольну нерівну криваву боротьбу з двома могутніми загарбниками України – Німеччиною та СРСР.
12 – учень. Відповідно до традицій, учасники УПА поділялись на полки , ті у свою чергу на курені, вояки називались козаками і приймали псевдоніми, щоб не наводити на небезпеку і переслідування рідних. Діяли партизанською тактикою. Головним командиром був Тарас Чупринка ( Роман Шухевич.)
13 – учень. У 1944 році загальна чисельність воїнів УПА сягала 400 тис. осіб. Тут були й іноземці, навіть німці та воїни Червоної армії. Серед них діяв той же самий
 « Кодекс лицарської честі».
Робота в парах над питанням: « Спільне і відмінне між козаками і вояками УПА».
14 – учень. Колись історія назве
                   Наш час народженням людини,
                  Бо поки серце в нас живе –
                  Ми не стояли на колінах.
15 – учень. Та боротьба була нерівною. Повстанцям не вистачало зброї, боєприпасів. Їх здобували у бою. Танків і літаків не було зовсім. Вояки переслідувались як радянською, так і німецькою арміями. Уряд СРСР говорив про вояків УПА як фашистську організацію. Могили загиблих війська НКВС розшукували і руйнували. Та люди потайки доглядали могили, насаджували квіти.
16 – учень. Та смерті хоробрих українців не були марними. Сьогодні здійснилася їхня віковічна мрія. На політичній карті світу зявилася і рік за роком гордо заявляє про себе українська незалежна держава – Україна.
Рольова гра
Учениця. Сниться мені, - розповідає Марія Семенівна, - що вийшла я у широкий степ, стала посеред нього та й питаю:
- Скажи, сивочолий, де мені синочка шукати? Забарився з війни, не можу дочекатися його, може знаєш, де могила його?
Степ. Що тобі сказати, сива мати, багато славних лицарів лежить у моїй землі. Вічним сном сплять старі й молоді, що склали тут буйні голови давно колись. Та найбільше полягло в остан­ню страшну війну. Був тут запеклий бій, крові пролилося чимало. Й зараз тяжко мені від неї. Ти йди далі, там стоїть курган, а на ньому орел гніздиться, може він знає, де твій син.
Учениця. Прийшла я до кургану, а на ньому й справді орел сидить. Я й питаю його: «Скажи, сизий орле, чи не бачив ти мого синочка, Михайла?»
Розпростер орел широкі крила, підняв гордо голову, подивився у степ та й каже: Орел. Іди, мати, на край степу, там, в одинокій могилі ле­жить солдат, твій син.

(Пісня «Степом, степом»)

Учитель. Що, на вашу думку, обєднує усі три поняття: Покрова, козаки, УПА. Подумайте і одним словом-символом висловте свою думку за допомогою « уявного
мікрофона».
Орієнтовні відповіді учнів: милосердя, допомога, добро, служіння людям, оборона від зла, опіка, любов, турбота, любов до ближнього, пожертва, благородство, цілеспрямованість, доброчинність, сила духу, вірність, мораль, чесноти, непримиренність до зла, аморальності, вища мета.
Вчитель. Наша бесіда підійшла до кінця. Хотілося б почути вашу думку з приводу прослуханої інформації, та роботи на занятті. Висловте свої міркування, спираючись на схему: « Сьогодні я зрозумів …, і хочу почути думку  ( імя однокласника).

Додаток 1.
Кодекс лицарської честі
1.Любов до батьків, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, товаришуванні,
ставленні до Батьківщини, рідного народу.
 2. Готовність турбуватися про молодших, зокрема дітей, літніх людей і людей
похилого віку.
3.Підкреслено шанобливе ставлення до матері, дівчини, жінки, бабусі. 4.Непохитна вірність ідеям, принципам народної моралі, національним і
загальнолюдським цінностям.
  5.Відстоювання свободи і незалежності особистості, народу, держави, єдності і
соборності українських земель.
  6.Прагнення робити пожертвування на будівництво храмів, навчально-виховних
закладів, просвітніх установ, пам'яток історії та культури.
 7.Готовність проявляти принциповість і непримиренність до зла, аморальності.     8.Здатність цілеспрямовано й систематично розвивати фізичні і духовні сили,
зокрема непохитну силу волі і непоборну силу духу, можливості свого
організму займатися самопізнанням і самовдосконаленням.
   9.Уміння скрізь чинити благородно, виявляти доброчинність, лицарські чесноти,
глибоку історичну пам'ять, національну гідність і гордість.
   10.Турбота про розвиток національних традицій, звичаїв, обрядів; бережливе
ставлення до рідної природи, землі, примноження її багатств.
   11. Прагнення зробити якнайбільший особистий внесок у підвищення добробуту
рідного народу, його матеріального і духовного рівня.
Із «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»

 1.Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі      годуйте і подавайте сироті...
2. Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його...
3. Старих шануйте, як отця, а молодих — як братів.
4. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться.
5. На війну вийшовши, не лінуйтеся, не покладайтеся на воєвод.
6. Лжі бережіться, і п'янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло.
7. А куди ви ходите в путь (за даниною) по своїх землях, — не дайте отрокам шкоди діяти ні своїм (людям), ні чужим, ні в се­лах, ні в хлібах, а то клясти вас начнуть.
8. А куди підете і де станете, — напоїте, нагодуйте краще стороннього; а ще більше вшануйте гостя, звідки він до вас не прийде, — чи простий, чи знатний, чи посол, — якщо не можете дарунком, то їжею і питвом. Вони-бо, мимо ходячи, прославлять чоловіка по всіх землях — або добрим, або лихим.


Із «Літопису Руського» про прихід Володимира Мономаха до влади
       «А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком... А назавтра в сімнадцятий день кияни вчинили раду... послали до Володимира, говорячи: « Піди, княже, на стіл отчий і дідній ». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх.
        І послали знову кияни до Володимира, говорячи: « Піди, кня­же, до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла під­німеться… І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують ».
       Отож, це почувши, Володимир пішов у Київ ».

З а п и т а н н я
1. Які події розгорталися в Києві в 1113 р. ?
2.Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володимира   Мономаха?
3. Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?
  









4 коментарі:

  1. Гарний позакласний захід, цікава форма роботи. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  2. Цікава ідея - місячний калейдоскоп. Візьму на озброєння. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую.У вас завжди гарні ідеї, цікаві рішення та вдалі подачі. молодець

    ВідповістиВидалити
  4. Кухар Галина Андріївна5 грудня 2014 р. о 06:26

    Дякую! Цікавий матеріал, допомагає виховати національну самосвідомість. Творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити