Інформаційно
–бібліографічний огляд літератури з теми
«Сучасні
інтерактивні методи навчання»
Сучасні
дедакти та методисти, користуючись підходами запропонованими Я.Голантом ще в 60
– х рр. ХХ ст., називають три основні моделі навчання, що існують у сучасній
школі. Я.Голант виділяв активну і
пасивну моделі навчання залежно від участі учнів у навчальній діяльності.
Зрозуміло, що термін «пасивна» є умовним, оскільки будь – який спосіб навчання
обов’язково передбачає певний рівень пізнавальної активності суб’єкта – учня,
інакше досягнення результату, навіть мінімального, не можливе. Тобто, Я.Голант
говорить про визначення пасивної моделі як такої, що відзначається низьким
рівнем активності учнів, переважно репродуктивної діяльності та майже повної
відсутності самостійності і творчості. Крім того, до цієї класифікації доктор
педагогічних наук О.І.Пометун додає ще визначення інтерактивного навчання як певного різновиду активного, що має свої
закономірності та особливості.
Інтерактивне навчання – це спеціальна форма
організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету –
створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою
успішність, інтелектуальну спроможність.
За
визначенням сучасних методистів, суть інтерактивного навчання полягає в тому,
що навчальний процес відбувається за умови постійної та активної взаємодії всіх
учнів. Це – співнавчання, взаємонавчання (колектив- не, групове, навчання у співпраці), де і
учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють,
що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і
здійснюють. Організація інтерактивного навчання передбачає спільне вирішення
проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно
сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери
співробітництва, взаємодії. Інтерактивна взаємодія виключає як домінування
одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою.
Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися
з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення. Завдяки
застосуванню прийомів інтерактивної методики, методів «мозкового штурму»,
«мікрофона», роботи в парах, малих групах тощо учні почуваються вільніше, поступово
привчаються говорити, мислити, висловлювати свої думки. Використання елементів
інтерактивної методики активізує пізнавальну активність учнів, вчить їх
працювати з документами та іншими історичними джерелами., знімає можливі
психологічні бар’єри між вчителем і учнем, руйнує стереотипи, що складаються в
класі щодо кожного учня, а також є гарною нагодою для кожного проявити свої
здібності, попрацювати в групі, незалежно від особистих стосунків.
Такі
підходи до навчання не є повністю новими для української школи. Частково вони
використовувались ще в перші десятиріччя минулого століття і були поширеними в
педагогіці та практиці української школи в 1920- ті рр.
Ініціаторами
поширення інтерактивного навчання у незалежній Україні виступали викладачі,
вчені і методисти, пов’язані з вивченням і викладанням суспільних дисциплін, де
традиційні методи навчання не можуть забезпечити реалізацію сучасних завдань освіти.
Звичайно, це не означає, що потрібно використовувати тільки інткрактивне
навчання. Для навчання важливі всі рівні пізнання й усі види методик і
технологій.
Підводячи підсумки, слід сказати, що всі інноваційні підходи, в тому числі
інтерактивні, сприяли лише вдосконаленню так званої традиційної системи
навчання. Практика розвитку освіти довела, що універсальної системи навчання
немає і не може бути. Кожен з підходів до навчання історії здатен вирішувати
лише певні конкретні задачі та формувати той чи інший елемент змісту історичної
освіти.
Список літератури з теми
1. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний
урок та інтерактивні технології навчання. – К.: 2003.
2. Баханов К.О. Інноваційні
системи, технології та моделі навчання історії в школі: монографія.- Запоріжжя:
Просвіта, 2004.
3. Засядьвовк Р.
Використання інтерактивних форм навчання на уроках історії рідного краю. – ж-л
«Історія в школі», № 5, 2006.
4. Пометун О.,Фрейман Г.
Методика навчання в школі. –К.: Генеза, 2005.
5. Пометун О., Пироженко Л.
Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: методичний
посібник. –К.: А.П.Н. 2002.
6. Барановська О. Дидактичні
умови реалізації інтерактивних форм організації навчання у профільній школі. –
ж-л «Історія в школі», № 3, 2007.
7. Гупан Н., Фрейман Г.
Сучасні підходи до викладання історії України в загальноосвітній школі. – ж-л
«Історія в школі», № 6, 2007.
8. Лоха Л. Нові підходи до
вивчення історії ХХ ст. – г- та «Історія України», №4, 2004.
9. Галегова О., Черкаська Л.
Традиції та інновації у навчанні історії у сучасній школі. – г- та «Історія
України», №21-22, 2003.
10. Коляда І. Урок-
суд як вид інноваційних навчальних занять. – г- та «Історія України», №33-34,
2004.
11. Нестеренко Т.,
Богданова О. Методика групового інтерактивного навчання на уроках історії і
правознавства. – г- та «Історія України», №13, 2003.
12. Осадчук Р.
Інноваційні підходи до розвитку комунікативної компетентності учнів. – ж-л
«Історія в школі», №9, 2005.
13. Іванов В.
Використання активних форм і методів викладання на уроках історії. –ж –л
«Історія в школі», №9, 2005.
14. Приходько А.
Інтерактивне навчання на уроці історії на прикладі теми «Культура Київської
Русі (ІХ – ХІІІ ст.)», 7 кл. – ж -л «Історія в школі»,
№ 7-8, 2005.
15. Скомороха О.
Інтерактивне навчання на уроці історії у 10 кл. на прикладі теми «Країни
Сходу»(1918 – 1939 рр.) –ж –л «Історія в
школі», №9, 2005.
16. Варшавська М. Методика використання елементів дискусії на
інтерактивному уроці з історії. г- та «Історія України», №44, 2005.
17. Богачик Т. Традиції та інновації у викладанні
суспільних дисциплін. г- та «Історія України», №44, 2005.
18. Комаров В. Наступність в системі методів навчання.
ж-л «Історія в школі», № 4, 2003.
19. Комаров В.
Традиції та інновації в сучасній історичній науці. ж-л «Історія в школі»,
№ 9, 2003.
20. Коляда І.
Діалогічна лекція як технологія інтерактивного навчання при вивченні теми
«Помаранчева революція осені 2004 р. в Україні». – ж-л «Історія в школі», №
3-4, 2005.
21. Коротчук К.
Активні й інтерактивні технології навчання. – ж-л «Віхи століть», № 4, 2004.
22. Пометун О. Активні й інтерактивні методи навчання: до
питання про диференціацію понять.- ж-л
«Віхи століть», № 4, 2004.
Немає коментарів:
Дописати коментар