Міністерство освіти, науки, молоді та спорту України
Відділ освіти Рівненської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет суспільних дисциплін




 Греція у ХІ–VІ ст. до н.е.



Урок майстер –клас за методом «ажурна пилка»


                                                    Підготувала:
                                   Ковтунець Світлана Олександрівна,
                                                   вчитель історії
                                               Великоомелянського НВК «школа –гімназія»
                                                  Рівненської районної ради



Тема.  Греція в ХІ–VІ ст. до н.е. Давньогрецьке суспільство за
поемами Гомера. Господарське життя. Релігія
Мета: Дати поняття про ахейську цивілізацію, ознайомити учнів iз змістом поем Гомера "Іліада" й "Одіссея", на основы аналызу творів Гомера розкрити основні риси суспільно –політичного та економічного розвитку давньо-грецького суспільства ХІ-VІ ст. до н.е.;  розповісти про виникнення епосу та проблему його авторства, показати, що поеми Гомера є історичним джерелом; ознайомити учнів з релігійними віруваннями греків;
розвивати естетичні смаки учнів, уяву, уміння сприймати та розуміти різноманітні підходи до висвітлення історичних подій, уміння працювати з текстом підручника, його ілюстраціями;
виховувати повагу до творчості народів світу, до героїв, зневагу до ганебних вчинків людей, повагу до різноманітних релігійних вірувань, формувати толерантне ставлення до культур і традицій інших народів.
Обладнання: карта "Стародавня Греція", ілюстрації до поем Гомера, міфи Троянського циклу, твори Гомера "Іліада" та "Одіссея" у перекладі, підручник, роздавальний матеріал, мультфільм «Вогонь Прометея».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід  уроку
І.  Організація класу.
ІІ.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
 Ознайомлення учнів із завданнями і ходом уроку, темою.
Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу за планом :
1.       Виникнення епосу. Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера «Іліада» та «Одіссея».
2.       Господарське життя греків.
3.       Релігійні вірування давніх греків.

Вивчення питання методом «ажурна пилка».
«Ажурна пилка». Порядок підготовки.
1.                Щоб підготувати учнів тдо уроку з великим обсягом інформації, під-беріть матеріал, необхідний для уроку, і підготуйте індивідуальні інфор-маційні пакети для учнів (матеріали підручника, додаткові матеріали).
2.                 Підготуйте таблички з кольоровими позначками, щоб учні змогли визначити завдання для своєї групи. Кожен учень входитиме у дві групи –«домашню» й «експертну». Легше спочатку розділити дітей на «домашні» групи, а потім –на  «експертні», використовуючи кольорові позначки, які є в кожного учня. У кожній групі всі повинні мати різні кольорові позначки. Наприклад: три  «домашні» групи (1 –ша, 2 –га, 3 –тя, 4 –та  ) із чотирма учнями в кожній. У кожній групі мають бути учасники: 1 –з червоною, 2 –із синьою, 3 –з жовтою, 4 –із зеленою позначкою.
3.                Розпишіть учнів за   «домашніми» групами від трьох до п’яти осіб, залежно від кількості учнів і плану розподілу по інших групах. Кожен учень має бути поінформований про те, хто входить до його «домашньої» групи, тому що її члени згодом збиратимуться. Учні також повинні визначитися з місцем зустрічі після того, як вони стануть «експертами».
4.                  Запропонуйте учням розподілитися по своїх «кольорових» групах, де вони стануть  експертами з окремої теми. Наприклад, зберіть усіх «черво-них» біля дошки, а всіх «синіх» –у холі. В кожній «кольоровій» групі має бути представник із кожної «домашньої» групи. Наприклад, у «червоній»  групі має бути три учні.
5.                 Роздайте пакети з інформацією кожній групі. Група повинна прочитати та обговорити свій матеріал і стати експертом із цього питання за визначений час (для цього може знадобитися цілий урок), якщо матеріали складні, або великі за обсягом. Учні отримують завдання:
а) розписати ролі: головуючий, тайм –скіпер та особа, яка ставить запитання;
б) прочитати та обговорити пакет наданих матеріалів;
в) опитати один одного, щоб переконатися, що кожен розуміє матеріал;

г) прийняти рішення щодо важливих моментів, яких вони навчають свою «домашню» групу.
6.                 Запропонуйте учням повернутися «додому». Кожен повинен поділити-ся інформацією з членами своєї «домашньої» групи. Наприклад, усі учасники із групи 1 повинні зустрітися перед класом. У «домашніх» групах має бути по одній особі  з кожної експертної групи. Учні намагаються донести інфор-мацію якісно і в повному обсязі до членів своєї «домашньої» групи за визначений учителем час.
7.                 Коли всі учні засвоять надану інформацію, можна проводити запланований урок.
Порядок проведення
1.                Оберіть тему.
2.                Надайте початкову інформацію.
3.                Створіть домашні групи.
4.                Створіть експертні групи.
5.                Скличте ще раз домашні групи.
Розбиті на кольорові групи учні працюють з підручником, опрацьовують виділений вчителем матеріал, після чого, ставши «експертами», повертаються у свої «домашні» групи. Робота продовжується у «домашніх» групах, після чого учні мають повністю опанувати матеріал про релігію греків. Наскільки їм це вдалося перевірими шляхом опитування.
Питання для опитування.
1.                Що таке релігія?
2.                З якою метою греки збудувати Пантеон?
3.                 Поясніть слово «Пантеон» у первинному і сучасному значенні.
4.                Символом якої богині є сова?
5.                До якого бога звернувся б грецький юнак, який іде на війну?Чому?
До якого бога звернувся б грецький селянин, який садить дерево чи виноград? Чому?

6. До якого бога звернувся б грецький юнак, який хотів одружитися? Чому?
Рольова гра. За допомогою підручних засобів зобразіть уявлення греків про смерть. (Діти мають перерізать декілька нитор, що символізувати-муть уявлення греків про сестер мойр, які а час смерті людини перерізають її «нитку життя»).
Створення «Пантеону грецьких богів».
На дошці у дві колонки розміщені імена грецьких богів та стихії, які вони уособлювали. В одній і другій колонці є пропуски, які діти мають заповнити. Кожна дитина отримує листок із іменем бога або «стихії», яких не вистачає на дошці, і по черзі, коментуючи свій вибір, заповнюють пропуски.
Гера                                               _______________________________
____________                               богиня земної родючості
Зевс                                                ______________________________                                           
_____________                             бог світла, покровитель мистецтва
Артеміда                                         ______________________________
_____________                              бог –коваль   
Гермес                                             ______________________________
______________                             бог війни
_______________                            богиня краси й кохання
Посейдон                                         ___________________________
ІV. Закріплення матеріалу.
Розгадайте кросворд.
По вертикалі:
9.   Фрукт iз написом : "Найпрекраснішій ".
10.  Полководець греків у Троянській війні.
11.  Автор ідеї  побудувати статую коня.
12.  Тварини, під животами яких ховались греки.
13. Micто, під мурами якого відбувались бойові дії Троянської війни.
14.  Вразливе місце Ахілла .

По горизонталі:
1.  Шестиголова змія, що жила в печepi.
2.  Жінка- красуня, через яку почалась Троянська війна .
3. Син Пріама, той, хто очолив троянців у бою.
4.  Цар Іліону.
5. Прекрасні діви, які заманювали cвоїм співом моряків.
6.  Тварина, в статуї якої ховались греки.
7.  Одноокий велетень.
8.  Бог моря.

Перегляд уривка із мультфільму «Вогонь Прометея». Бесіда за уривком. Учитель роздає «іскорки Прометея», закликаючи учнів любити людей, бути безкорисливами, любити ближнього
V.               Домашнє завдання.
Опрацювати відповідні параграфи підручника.
       Переказувати зміст поем Гомера.
       Підготувати доповідь «Бенкет богів». Уявіть, що ви опинилися на високій горі Олімп, де відбувається бенкет стародавніх греків. Опишіть, що ви там побачили? Які боги були присутні? Що вони робили? Порівняйте, чим релігія стародавніх греків відрізнялася від регігії стародавнього Єгипту. (За вдання учні виконують за бажанням).      

VІ. Підсумки заняття, виставлення оцінок.

2 коментарі: