ОСОБЛИВОСТІ САМОСТІЙНОЇ
РОБОТИ УЧНІВ У ПРОФІЛЬНОМУ НАВЧАННІ
Зміст роботи
Використання самостійної роботи учнів на всіх етапах в умовах профільного навчання вимагає високого рівня освіти, що передбачає відповідність її суспільним вимогам і світовим стандартам. У сучасних умовах реформування системи освіти пріоритетним стає творчий підхід учителя до вибору методів, прийомів, організаційних форм, технологій навчання. Саме тому особливої актуальності набуває проблема організації самостійної роботи учнів у профільному навчанні.
1. Особливості самостійної роботи учнів у профільному навчанні.
2. Проблеми організації самостійної роботи учнів у профільному навчанні.
3. Умови, які забезпечують ефективність застосування самостійної роботи у профільному навчанні.
Використання самостійної роботи учнів на всіх етапах в умовах профільного навчання вимагає високого рівня освіти, що передбачає відповідність її суспільним вимогам і світовим стандартам. У сучасних умовах реформування системи освіти пріоритетним стає творчий підхід учителя до вибору методів, прийомів, організаційних форм, технологій навчання. Саме тому особливої актуальності набуває проблема організації самостійної роботи учнів у профільному навчанні.
Профільне навчання — це спосіб диференційованого
навчання, який передбачає врахування
освітніх потреб, нахилів та здібностей учнів
відповідно до їхнього професійного самовизначення,
що забезпечується за рахунок змін у
цілях, змісті та структурі організації навчання.
Мета профільного навчання — забезпечення профільного навчання — забезпечення можливостей для рівного
доступу учнівської молоді до здобуття загальноосвітньої, профільної освіти впродовж усього життя, виховання особистості,
здатної до самореалізації, професійного зростання й мобільності в
умовах реформування сучасного суспільства.
Основними завданнями профільного навчання у самостійній праці є:
1) створення умов
для врахування й розвитку навчально-пізнавальних
і професійних інтересів, нахилів, здібностей і потреб учнів старшої школи в процесі їхньої загальноосвітньої підготовки;
2) забезпечення умов для життєвого і професійного
самовизначення учнів, фор-мування готовності до свідомого вибору й оволодіння майбутньою професією;
3) формування соціальної, комунікативної, інформаційної, технічної, технологічної компетенцій учнів на допрофільному рівні, спрямування підлітків щодо майбутньої професійної діяльності;
4) забезпечення наступно-перспективних зв'язків між загальною середньою і професійною освітою відповідно до обраного профілю.
Профільне навчання у самостійній роботі грунтується на таких принципах: розподіл учнів за
рівнем освітньої підготовки, інтересами, потребами, здібностями і нахилами; використання відповідних освітніх програм, технологій
навчання і навчально-методичного забезпечення; врахування наступності
та неперервності (між допрофільною підготовкою і профільним
навчанням, професійною підготовкою);
конструювання змісту і форм організації
профільного навчання; виявлення
здібностей учнів для їх обгрунтованої
орієнтації стосовно профілю навчання.
Вибір профілю навчання відповідає соціально-диференційованим видам діяльності, що зумовлені суспільним розподілом праці, і містить знання про природу, людину, суспільство,
культуру, науку та виробництво.
Профіль у навчальному процесі визначається як добором предметів, так і їх змістом. Засвоєння змісту освіти в профільному навчанні забезпечує, по-перше,
загальноосвітню підготовку учнів; по-друге, — спеціалізовану поглиблену підготовку до майбутньої професійної діяльності.
На констатуючому етапі теоретико-експериментального
дослідження встановлено, що якість
навчання значною мірою залежить від уміння учнів працювати з підручником, від
сформованості у них відповідних умінь і навичок
(О.Я.Боданська). Тому виникла потреба дослідити самостійну роботу з
позиції оптимізації процесу навчання (Ю.К.Бабанський). Оптимальною є система
роботи учнів з підручником, за якої досягається її ефективність при затраті
часу, визначеною школою (кожний працює в індивідуальному і груповому темпі, без
перевантаження). Ефективність вимірюється якістю знань і розвитком учнів.
Ученими-методистами проведено
роботу щодо вдосконалення діючих програм і підручників. Змінилася їх структура
і зміст. Але для забезпечення високої ефективності роботи учнів в умовах
профілю потрібна система заходів, одним з яких є правильно організована
самостійна робота, вибір відповідних методів і прийомів, використання всіх їх
можливостей.
Проведений аналіз причин неуспішності учнів показав,
що половина з них не встигає, бо погано володіє прийомами самостійної роботи.
Щоб установити рівень володіння, було проведено анкетування. Учні 10-11
класів, які встигають, відповідали на анкету, яка містила групу запитань: про
мотиви навчання, прийоми роботи з підручником у ході самостійної праці, якість
виконання завдань, чи володіють вони прийомами самостійної роботи, які прийоми
самостійної роботи вони знають. Це дало змогу розглянути питання про роботу учнів
з підручником у тісному зв’язку з мотиваційним і змістовим факторами.
Між іншим, більшість учителів
вважає, що учні володіють названими прийо-мами роботи і застосовують їх як у
класі, так і під час виконання домашніх завдань.
Прийоми роботи з підручником не формуються стихійно. Отже, потрібна спеціальна, цілеспрямована самостійна діяльність з формування в учнів уміння вчитися взагалі і працювати з підручником зокрема.
Які ж прийоми самостійної
роботи учнів з підручником школярі застосовують
найчастіше? Це читання (60%), читання і переказ тексту (40%). Цілком
зрозуміло, що від цих найважливіших умінь
великою мірою залежить сформованість усіх інших прийомів праці з
підручником. В осмисленні й розумінні
тексту виключна роль належить
виділенню найважливішого. Цим
прийомом користується більша частина учнів.
Завдання на виділення основного в тексті підручника з історії виконало
правильно і повно 33% учнів 11-го класу, більш як третина учнів 10-го класу. Ці
факти дають змогу зробити другий висновок:
рівень застосування виявляється дещо
вищий, ніж рівень осмислення, але
кореляція між ними досить тісна.
Іншими прийомами самостійний роботи учні користуються не досить часто. Серед них є необхідний прийом мисленнєвої діяльності — порівняння й узагальнення (висновки), доведення, відповіді на запитання, складання плану. Без цих умінь неможливе ефективне осмислення, розуміння і запам'ятовування текстів. У профільному навчанні використовують інноваційні методи і прийоми. Роботу над текстом слід спрямовувати не лише на узагальнення певного засобу чи прийому, а й на проникнення через його аналіз у змісті твору. Метод проектів — це курс на майбутню професію учня.
Проект зорієнтований на розвиток в учнів
умінь і навичок мислити, міркувати,
знаходити шляхи вирішення проблем у самостійній роботі.
У результаті констатувального експерименту визначено рівні сформованості самостійної
роботи в 10-11 класах: високий, достатній, середній,
низький.
І рівень — високий. Учні повинні вміти самостійно
вичленовувати в об'єктах суттєві ознаки, об'єднувати їх за цими
ознаками, правильно і повно формулювати висновок.
II рівень — достатній. Учні повинні вміти самостійно
виділяти в об'єктах суттєві ознаки, об'єднувати об'єкти, але формулювати повний, правильний висновок з незначною допомогою учителя.
ІІІ рівень — середній. Учні за допомогою вчителя
виділяють суттєві ознаки в об'єктах, однак відчувають труднощі у самостійному формулюванні висновку, втім, як
правило, приходять до неточного,
частково правильного узагальнення.
ІУ рівень — низький. Учні, як правило, виділяють несуттєві або випадкові ознаки, допускають помилки у самостійному формулюванні висновку під час виконання завдань, приходять до частково правильного узагальнення або змінюють
його перерахуванням окремих ознак об'єктів.
Отримані
дані свідчать, що формування самостійної роботи у старшокласників має бути спеціально організованим,
цілеспрямованим процесом, який здійснюється з
урахуванням його психолого-педагогічних закономірностей. Шкільна практика навчання засвідчує, що самостійна
робота учнів стимулює їх до сприйняття самостійного узагальнення знань
на різних етапах навчання залежно від їх ролі у навчальному профілі й обсягу узагальненого матеріалу: класного, позакласного і тематичного узагальнення.
Однак, як показують анкетування вчителів та
спостереження за їхньою роботою на
уроках суспільно-гуманітарного напряму,
деякі з них мають недостатній рівень готовності
до реалізації цього процесу. Зокрема, майже відсутнє розуміння
психолого-дидактичних закономірностей етапів формування понять в логічній послідовності. Також спостерігається
низький рівень володіння учителями добирати
або самостійно моделювати методи,
прийоми, засоби і форми організації самостійної
роботи учнів у конкретних ситуаціях.
Отже, специфічною особливістю
самостійної роботи у профільному навчанні
є узагальнення і систематизація,
прогностичність та відповідність
логіці пізнавального процесу. Результат
цього процесу — взаємопов'язані компоненти: пізнавальний пошук;
проектний (професійний); дослідницький;
аналітико-синтетичний; рефлексивний.
Особливості
самостійної роботи в умовах профільного
навчання базуються на таких засадах: по-перше,
це дидактичні вимоги, що пред'являються до організації самостійної
роботи та вибору учнями типу завдань
відповідно до пізнавальних потреб віку. Згідно з розумовими операціями, які лежать в основі процесу
узагальнення, з урахуванням психолого-дидактичних
досліджень Ю.К.Бабанського,
О.Н.Кабанової-Меллер, А.У.Раєва, О.О.Онищука
та ін. була визначена типологія завдань і здійснена їх процесуальна характеристика.
1. Порівняння двох або декількох об'єктів:
1)
визначення ознак, аналіз зв'язків, відношень між об'єктами;
2) виділення суттєвих ознак схожості та відмінності об'єктів; 3) їхнє зіставлення
в залежності від мети порівняння; 4) висновок про результати порівняння.
Самостійну роботу
вчителя і учнів схематично можна представити так:
Етап
|
Зміст роботи
учнів
|
Зміст роботи вчителя
|
Пошуковий
|
1. Визначення теми, мети, завдань
самостійної роботи.
2.Формулювання гіпотези тощо
|
Допомагає визначити тему, проблему завдань самостійної
роботи.
Знайомить із змістом самостійного підходу і мотивує учнів. Допомагає
у постановці цілі.
|
Проектний
|
1.Вибір джерел інформації. 2.Узгодження критеріїв оцінювання.
3.Визначення структури роботи. 4.Визначення терміну реалізації кожного етапу.
|
Пропонує ідеї, висловлює
пропозиції щодо вибору інформації.
Пояснює структуру самостійної
роботи, критерії оцінювання.
Узгоджує з учнем терміни
звітування кожного етапу.
|
Дослідницький
|
1.Обробка інформації.
2.Виконання окремих завдань.
З.Звіт про виконання.
|
Спостерігає, радить. Допомагає вирішити деякі питання. Спостерігає за вірністю самостійної
роботи учнів.Оцінює якість звітів учнів.
|
Аналітико-синтетичний
|
1.Формування цілісної уяви про проблему.
2.Обгрунтування
гіпотези.
3.Формулювання висновків.
4.Визначення готовності роботи
|
Допомагає в аналізі й синтезі інформації. Допо- магає у формулюванні висновків.Визначає
го-товність за правильністю захисту
самостійної роботи. Оцінює якість
звітів учнів.
|
Презентаційний
|
1.Вибір форми
презентації. 2.Обгрунтування
доцільності і значущості самостійної роботи. 3.Захист роботи.
|
Слухає, задає запитання.
Оцінює зусилля учнів, їх креативність, якість використаних джерел.
Робить висновки про якість виконання і захисту роботи.
|
Рефлексивний
|
1.Усвідомлення рівня якості
роботи. 2.Виникнення нових проблем.
3.Вибір нової теми.
|
Допомагає учням усві-домити
сильні і слабкі сторони роботи.Допо-магає вибрати нову тему самостійної роботи.
|
2. Підбиття
окремого об'єкта до загального (підправило, висновок).
1)
визначення в окремому об'єкті суттєвих ознак; 2) відтворення
правила, висновку згідно з встановленими суттєвими ознаками;
правила, висновку згідно з встановленими суттєвими ознаками;
3)
співвідношення суттєвих ознак окремого до загального (з правилом, висновком); 4) встановлення
відповідності даного окремого об'єкта вказаному
правилу, висновку.
3. Виділення головного в одному або декількох об'єктах:
1) аналіз об'єктів; 2)диференціація
суттєвих і несуттєвих ознак;
4) формулювання висновку.
4. Групування об'єктів за
суттєвими ознаками:
1) аналіз об'єктів; 2) виявлення
суттєвих ознак кожного з об'єктів за суттєвими
ознаками.
5. Визначення
групувань даних об'єктів:
1)аналіз ознак даних груп об'єктів; 2) виявлення основних
ознак, за якими об'єкти поєднані в групи; 3)
встановлення їх групувань.
6. Розпізнавання об'єктів за окремими
суттєвими ознаками: 1) аналіз даних (одного або декількох) суттєвих ознак; 2) відтворення знань про об'єкти, яким властиві ці ознаки; 3) встановлення зв'язків з іншими ознаками передбачуваного об'єкта; 4) розпізнавання об'єкта за даними і відтвореними ознаками та їхніх зв'язків.
На
основі теоретичного аналізу особливостей самостійної роботи та проблеми
профільного навчання створено
організацію самостійної праці
учнів і запропоновано систему
завдань. Дидактичною моделлю передбачено
трансформування ролі як учителя, так і учня з огляду на їх постійну
співпрацю та співробітництво. Запропоновані
завдання та діяльнісний підхід (за
В.В.Давидовим С.Л.Рубінштейном) і самостійний підхід до навчального
процесу.
У ході
побудови навчального процесу визначено якісні показники (характеристики) та особливості організації
самостійної роботи у профільному навчанні; комплекс показників і рівень сформованості самостійної роботи; визначено сукупність педагогічних умов ефективності
застосування методів у самостійній роботі. Концептуальною є ідея
багатоаспектності самостійної роботи і
особливості її розвитку засобами
індивідуалізації у створених, певним чином, дидактичних умов. Однією з найважливіших
умов ефективності використання самостійної роботи є розвиток інтересу до
навчання, під яким розуміють форму прояву
пізнавальної потреби, що забезпечує
спрямованість особистості на усвідомлення мети роботи і тим самим сприяє
її організації на навчальний профіль.
Отже, профільне навчання
спрямоване на набуття старшокласниками навичок
самостійної науково-практичної, дослідницько-пошукової діяльності, розвиток
їхніх інтелектуальних, психічних, творчих, моральних якостей, прагнення до саморозвитку та самоосвіти.
Таким чином, встановлено, що головною особливістю самостійної роботи учнів профільного навчання є остаточне профільне самовизначення, прагнення до самостійного освітнього руху, що
відтворює їх життєві перспективи та надає можливість стверджувати та реалізовувати освітні проекти.
До проблеми організації самостійної роботи учнів у
профільному навчанні
Використання самостійної роботи учнів
на всіх етапах навчання в умовах
профілю, згідно з вихідними положеннями «Концепції профільного навчання в старшій школі» (2003 р.)*, вимагає
високого рівня освіти, що передбачає
відповідність її суспільним вимогам та
світовим сіандартам. У сучасних умовах пріоритетним стає творчий підхід
учителя у виборі методичних прийомів,
засобів, технологій.
М.А.Данилова, І.Я. Лернера, М.І. Махмутова, Т.І. Шамової та інших
учених встановлено, що
самостійна робота є засобом підвищення усвідомленості і дієвості вивченого, результатом ефективної
організації навчального процесу, невід'ємною
частиною і показником розумового розвитку.
Особливе значення в організації самостійної роботи має узагальнення знань як важливий дидактичний прийом. У філософських і психолого-педагогічних дослідженнях
узагальнення і систематизація розглядається
як процес, який визначає якісний рівень самостійної роботи. Зокрема, Л.С.Виготський підкреслював, що навчання, формуючи узагальнення і систематизацію у школярів, яке переходить на більш високий рівень, розвиває всю систему свідомості. Він вважав, що у цьому випадку «один крок у навчанні може визначати сто кроків у розвитку» [1].
У
психолого-дидактичних дослідженнях (В.В.Давидов, В.А.Караева, В.П.Максименко, Б.П.Єсипов, В.О.Онищук,
М.Н.Шардаков та ін.) узагальнення
і систематизації знань у навчанні з метою удосконалення профільного навчання у напрямку активізації розумової діяльності,
підвищення наукового
рівня знань старшокласників, їх теоретичного мислення. Питання організації самостійної роботи учнів на етапі узагальнення і систематизації
знайшли часткове відображення у працях, присвячених навчанню в
середніх і старших класах (В.П.Максименко, В.О.Онищук, Т.І.Шамова та ін).
У працях М.І.Микитинської , О.Я.Савченко,
С.Е.Трубачевої розглядаються різні сторони
організації самостійної роботи учнів на етапі засвоєння нових знань.
Практика
навчання показує, що старшокласникам цілком доступна самостійна робота, яка стимулює їх
до сприйняття понятійного апарату, розвиває мовне, літературне, історичне мислення та уяву, прищеплює навички
роботи з додатковою літературою.
Однією з
найважливіших умов ефективності використання
самостійної роботи є розвиток інтересу до
навчання, під яким розуміють форму
прояву пізнавальної потреби, що забезпечує спрямованість особистості та усвідомлення мети роботи і тим
самим сприяє її орієнтації на навчальний
профіль.
Досвід
роботи вчителів доводить, що інтерес стимулює волю й увагу, допомагає легкому й міцному запам'ятовуванню. Тому
однією з найважливіших проблем викладання є питання про те, як викликати у школярів
пізнавальний інтерес і як
досягти його постійного розвитку. Як свідчать статистичні дані, найбільш привабливими для старшокласників є
профілі суспільно-гуманітарного
напрямку. Отже, актуальним для вчителів суспільно-гуманітарного профілю є вихід на нові
методичні орієнтири викладання
предметів у профільному навчанні.
Це може бути:
робота з різноманітними джерелами інформації, а також зміст, методи, прийоми, застосування самостійної роботи у
груповій формі тощо.
Зупинимось детальніше на перевагах самостійної роботи у профільному
навчанні.
Передусім зазначимо: з приводу питання
про те, що слід розуміти під
самостійною роботою, було
багато суперечок, Деякі автори вважають самостійною роботою навіть усні відповіді учнів на запитання вчителя. Проте,
відповіді учнів на запитання вчителя —
це, безумовно, не самостійна
робота, хоча в них учні зазвичай виявляють самостійність. Але не слід ототожнювати самостійну роботу і
самостійність. Самостійність — якість особистості, самостійна робота — метод навчальної роботи.
Між
самостійністю і самостійною роботою існує тісний зв'язок. Самостійна робота є, з одного боку, вираженням вже
досягнутої самостійності, з іншого — засобом подальшого розвитку самостійності.
Деякі ж
автори вважають самостійною роботою таку роботу, в яку учень вносить щось своє,
особисте, індивідуальне. Якщо школяр виконує роботу за зразком, наданим учителем, то таку діяльність не потрібно
ототожнювати з самостійною роботою. Не
слід погоджуватися як з одним,
так і з іншим визначенням
самостійної роботи. Одне визначення розширює це визначення, інше звужує його. Найбільш вдалим слід визнати поняття
самостійної роботи, дане
Б.П.Єсиповим, В.О.Онищуком,
а саме:
самостійна робота учнів, яка включається у процес навчання, — це така робота,
що виконується школярами за завданням
учителя, під його керівництвом, у
спеціально відведений час у класі або вдома; при цьому учні свідомо прагнуть досягти поставлену у завданні
мету. Працюючи самостійно, учні
поєднують мислення з виконанням
певних дій.
Самостійна навчальна робота є процесом взаємодії суб'єкта з об'єктом. Як
підкреслюють психологи (Забогін В.В., Матюшкін О.М., Пономарьов О.Я. та ін.), ця взаємодія
може будуватися тоді,
коли є мислительне завдання, що вимагає як застосування знань відповідним способом, так і визначення нових шляхів і способів їх засвоєння.
Як показали
дослідження, правильно організована учителем самостійна робота учнів складається з
трьох етапів.
Етапи самостійної роботи учнів
І.
Підготовчий, орієнтувальний.
1)Формулювання мети роботи, пов'язаної з метою виконання завдань;
2) учень,
вислухавши завдання,
розглядає карту, схему, читає або
перечитує завдання, зміст тексту
тощо;
3) учень здійснює аналіз завдання,
тобто осмислює його, виділяє в ньому основ не, що треба
знати і вміти, складає план
виконання завдання.
ІІ. Виконавчий.
1) Вибір критеріїв якості виконання завдань;
2) обробка
здобутої інформації відповідно
до вибраних критеріїв;
3) виявлення досягнень (відповідно до поставленої мети) і відхилень від наміченого рівня.
ІІІ. Перевірочний.
1)
Учень, виконавши завдання, сам, з власної ініціативи, перевіряє свою роботу й здійснює самоконтроль і самооцінку;
2)
формулювання висновків;
3) інструкція щодо шляхів вдосконалення знань, навичок і умінь,
ліквідація прогалин
7
у самостійній
роботі;
4) фіксація вчителем власних методичних знахідок або помилок, здійснених на основі
попередніх етапів, для підвищення фахової
майстерності.
Таким чином, організовуючи
самостійну роботу учнів, учитель має визначити
навчальне завданням і передбачити характер
пізнавальної діяльності.
Репродуктивна самостійна
діяльність є орієнтувальною і виконавчою, вона
пов'язана головним чином з репродуктивним мисленням і має характер
тренувальних завдань.
У процесі репродуктивних
самостійних робіт відбувається накопичення учнями потрібних історичних фактів,
способів діяльності, формування навичок і вмінь, їх закріплення і
вдосконалення. Виконавча діяльність є
обов'язковим сходинкою до складнішої діяльності творчої.
Перехідним видом від виконавчої роботи до
творчої самостійної роботи є завдання, що передбачають елементарні комбінації з навчальним матеріалом, способами або прийомами діяльності.
Самостійні
роботи продуктивного характеру пов'язані з комбінуванням навичок і вмінь, набутих під
час попередньої репродуктивної діяльності.
Наприклад, це може бути виконання робіт (зокрема, написати історичний твір на задану тему, встановити найдоцільніший шлях виконання завдань нового типу, скласти таблицю, схему,
провести дослідження з додержанням певних умов тощо). В цьому випадку учні оволодівають новими знаннями і
прийомами навчальної діяльності або
прийомами застосування раніше
набутих знань.
Отже,
самостійна робота є засобом організації
і виконання учнями певної діяльності відповідно
до поставленої мети за завданням. Виконання
завдань без безпосередньої допомоги
вчителя не означає відсутності його керівної
ролі. Під час організації самостійної роботи учнів у профільному навчанні роль вчителя не тільки не знижується, а, навпаки, підвищується.
З поняттям самостійної роботи тісно пов'язане поняття пізнавальної
активності учнів. В учнів навчально-пізнавальна активність виявляється в енергійній,
інтенсивній діяльності, спрямованій
на засвоєння, систематизацію і творче застосування навичок і вмінь.
На
думку Л.П.Арістової, активність пізнання школяра, виявляючись у перетворювальній діяльності, передбачає
перетворювальне ставлення суб'єкта до навколишніх явищ, предметів і певні зміни в свідомості учнів
.
Рівень
активності (як перетворювальної діяльності) залежить від характеру діяльності, а також від запасу в учнів
образів, понять, ступеня
актуалізації їх і змісту навчального об'єкта.
Активізація навчального процесу
стосується пізнавальної діяльності учнів на різних етапах
уроків — під час засвоєння
нових відомостей і способів дії, формування навичок та вмінь і комплексного застосування їх у стандартних
і змінених умовах.
Інтенсифікація
навчального процесу передбачає поєднання репродуктивного і продуктивного мислення, з тим, щоб діяльність, пов'язана з репродуктивним
мисленням, створювала основу для
творчої діяльності.
Умови, які забезпечують ефективність застосування
самостійної роботи учнів у профільному навчанні
Самостійна робота за завданням, може ефективно
здійснюватися тільки тоді, коли учень ясно усвідомлює мету роботи й у нього є
прагнення досягати цієї мети. Тобто, успіх самостійної роботи учнів обумовлюється
цілеспрямова-ністю школярів:
Доцільно, щоб завдання, які
пропонуються учням для самостійного ви-конання,
були посильні для них і надавалися у
відповідній системі. Основою цієї
системи має бути поступове зростання
самостійності учнів, що здійсню-ється шляхом ускладнення як матеріалу, так і мисленнєвих завдань, а також шляхом зміни ролі і керівництва вчителя.
У зв'язку з вказаними умовами ефективності самостійної роботи велике значення набуває інструктаж, який проводиться вчителем перед початком самостійної роботи в усній або письмовій формі. У ході інструктажу пояснюється мета і особливості самостійної
роботи, даються завдання для неї і в залежності від того наскільки учень володіє необхідними вміннями і навичками, вказується або не вказується спосіб виконання
завдання.
Самостійна робота тоді досягає ефективності,
коли школярі усвідомлюють як кінцеві результати своїх досягнень, так і ті помилки, що були допущені
ними у ході роботи. Велику роль у
цьому відіграє аналіз вчителем роботи учнів. Ця
робота впливає на ефективність навчання, якщо
вчитель формує діяльність учня, направлену на
самоконтроль результатів своєї навчальної
діяльності.
Схарактеризуємо конкретні
методи викладання навчального
матеріалу вчителем: бесіду, дискусію, диспут, самостійну роботу учнів. Розглядаючи кожний метод, слід розкрити його як з зовнішнього боку
(його форми), так і з внутрішнього
(його психологічної і логічної сутності), тобто
схарактеризувати пізнавальну
діяльність учнів, яку вони виявляють, коли вчитель викладає матеріал, пропонуються запитання, завдання для самостійного виконання.
Для кожного
методу характерна своя особлива взаємодія вчителя і учня, яка направлена на оволодіння знаннями, вміннями і навичками. Ця взаємодія пов'язана з розвитком і формуванням особистості учня.
Для кожного методу характерна
своя психологічна і логічна структура.Удо сконалення даних, витриманих педагогічною практикою методів, йде шля-хом розвитку пізнавальної самостійності учнів, шляхом активізації процесу навчання.
Теорія і практика навчання показує, що вибір методу навчальної роботи залежить від декількох
факторів. Найбільш вагомими вважаються такі:
1. Відповідність методів принципам і завданням навчання.
2. Відповідність цілям і завданням навчання.
3. Відповідність змісту певної теми.
4.Відповідність навчальним можливостям школярів: віковим (фізичним, психічним); рівню підготовленості (навченості), вихованості і розвитку;
особливостям класного колективу.
5. Відповідність наявним умовам і відведеному для навчання часу.
6. Відповідність
можливостям самих учителів, що визначаються
попереднім досвідом, рівнем забезпечення і практичної підготовленості.
Що ж стосується ефективності застосування саме самостійної роботи в
умовах профільного навчання, то тут, крім названих факторів , потрібно враховувати критерії, зокрема такі, як рівень
складності змісту навчальною матері-алу,
рівень пізнавальної самостійності учнів, а також достатню кількість навча-льною часу, що потрібний для самостійного вивчення учнями нового матеріалу.
Під час відбору змісту
навчальною матеріалу важливо
знати і враховувати рівень узагальнення учнями знань, умінь і навичок з
предмета; співвідношення у
матеріалі, що вивчається, вже узагальнених з новими
факторами та поняттями, співвідношення
«готових» знань і самостійних «відкриттів» школярів.
Так, навчальний матеріал є більш доступним якщо, по-перше, його зміст спи-рається на факти і поняття, більшість яких уже відомі учням, а подальший аналіз їх функціонувальних зв'язків розширює знання і допомагає формулювати нові висновки.
По-друге,
якщо значна частина фактів і понять
викладених у тексті, логічно пов'язані між собою в одну або кілька інформаційно-смислових груп і становлять
інформаційне ядро.
По-третє,
якщо для самостійної роботи пропонується тема, яка визначається за аналогією з попередньою.
Крім того, учні також мають оволодіти схемою ана-лізу змісту навчальною матеріалу та вміннями і навичками самостійної роботи.
Основними критеріями
сформованості вмінь самостійної
роботи учнів мож-на вважати наступні: 1) планування самостійної роботи; розроблення операцій-ної моделі діяльності під час виконання завдань, передбачення проміжного і кін-цевого контролю за своєю діяльністю; 2) виконавська робота: актуалізація вже ві-домих знань і умінь,
систематизація матеріалу за критеріями
подібності, розроблення схеми
аргументованого доведення; 3) логічний аналіз навчального матеріалу: виділення головних положень, їх формулювання, конкретизація,
систематизація змісту навколо цих
положень.
Учень діє самостійно, коли він
повинен і може використати певне завдання. Однак,
завдання бувають різної складності. Одні з них передбачають репродукти-вну діяльність, інші - продуктивну.
Одні ведуть до відтворення особистих знань,
ін-ші - спрямовані на розв'язання проблеми,
зокрема застосування знань у новій ситу-ації, сприйняття нових, невідомих учню до цього часу способів дій та інформації.
Ми враховуємо той факт, що одне і те ж завдання може бути проблемним для не підготовленого
учня й непродуктивним для учня з високим рівнем підготовленості до самостійної роботи. Відповідно, самостійність, що проявляється учнем під час виконання завдань різної складності буде мати різний рівень. Для визначення рівня самостійності учнів у ході самостійної роботи можна використовувати чотири рівні:
I рівень самостійності—самостійне виконання завдань продуктивного характеру;
II рівень — самостійне виконання завдань репродуктивного характеру;
ІІІ рівень — виконання завдань репродуктивного характеру після отримання певної допомоги;
ІV рівень—учні припускаються помилок під час самостійного виконання завдань.
Передбачається, що запропоновані
підходи до самостійної роботи учнів в умо-вах профільного навчання будуть
сприяти підвищенню самостійної діяльності і як
наслідок — підвищенню рівня знань, навичок і
вмінь учнів. Тому критеріями, що також свідчать
про зміни у розвитку пізнавальної самостійності, можуть бути: обсяг знань,
системність знань, усвідомленість
знань учнів.
Обсяг знань: низький рівень — знання розрізнені; середній рівень—
спостерігається неповне узагальнення і систематизація знань (узагальнені і систематизовані тільки деякі закономірності і фактичний матеріал); достатній рівень — узагальнення
і систематизація програми курсу
мають розрізнений характер; високий рівень — узагальнення
і систематизація програми курсу —учні співвідносять теоретичні узагальнення з різноманітністю конкретної
дійсності.
Системність
знань: низький рівень — знання мають розрізнений характер, безсистемні; середній рівень — знання систематизовані тільки за окремими темами, найбільш привабливих для учнів; достатній рівень — учні переводять виконання завдань у загальний план; високий рівень — обсяг
знань носить системний характер — учні переносять узагальнені принципи доведення на виконання аналогічних, але складніших, мисленнєвих завдань.
Усвідомленість: низький рівень— усвідомлення узагальнених окремих закономір-ностей, більш доступних для учнів; середній рівень — усвідомлене
узагальнення окремих тем, більш доступних і привабливих для учнів; достатній рівень — учні
вбачають в окремому частковому
об'єкті, поки що невідому їм, закономірності, ха-рактерні для до конкретних об'єктів; високий рівень — знання всього
курсу усвідовідомлені й узагальнені.
Уміння організаційної роботи: низький рівень - учні в роботі керуються загальними і окремими завданнями, визначеними вчителями, робота здійснюється під керівництвом учителя; середній
рівень учні керуються в роботі
загальними завданнями вчителя, проте
частково їх конкретизують, робота
виконується під опосередкованим керівництвом вчителя; достатній рівень — учні
самостійно виділяють в об'єктах
ознаки, об'єднують їх, формулюють повний,
правильний висновок з незначною допомогою
учителя; високий рівень - учні конкретизують завдання, визначають раціональну послідовність роботи і самостійно її виконують, правильно і повно формулюють висновки.
Таким чином, спостереження за
діяльністю учнів і вчителя у ході навчальних занять,
що проводяться за запропонованою методикою,
дозволить зробити висновок: на уроці самостійна
робота буде ефективною за умови правильного керівництва нею з боку вчителя, коли він систематично навчатиме учнів
працювати самостійно, коли для учнів будуть зрозумілі
мета, завдання, шляхи і способи виконання цієї роботи.
Активність школяра неможливо розглядати відокремлено від проблеми самостійності як важливої якості особистості. Самостійність може
і повинна супроводжувати процес
активізації.
Самостійність учня виявляється в організації
діяльності, оволодінні знан-нями, у застосуванні знань. Основним проявом
самостійності учня є вміння бачити суть поставленого перед ним завдання, виділити основне в
ньому, вміння самостійно його
виконати. Самостійність як риса особистості
харак-теризується і вмінням орієнтуватися,
критично оцінювати поставлене завдання,
висловлювати свою думку щодо нього незалежно
від думки інших.
Особливості
самостійної роботи у профільному навчанні важко переоцінити. Самостійна робота сприяє формуванню
самостійності як
якості особистості, допомагає реалізації принципу індивідуального підходу і дозволяє диференціювати навчальні завдання і тим самим
сприяти досягненню дійсно усвідомленим і міцним оволодінням знань.
Завдяки
самостійній роботі, учні розвивають пізнавальні здібності, набувають і
вдосконалюють ті навички і вміння, без яких
неможливе оволодіння знаннями як у
профільному навчанні так і в житті.
Зміст роботи
1.
Особливості
самостійної роботи учнів у профільному навчанні.
2.
Проблеми організації
самостійної роботи учнів у профільному навчанні.
3.
Умови, які
забезпечують ефективність застосування
самостійної роботи у профільному навчанні.
Немає коментарів:
Дописати коментар