Тема. Заснування і діяльність культурно – освітнього товариства «Просвіта» і Літературного товариства імені Т.Шевченка

Тема. Заснування і діяльність культурно – освітнього товариства «Просвіта» і Літературного товариства імені Т.Шевченка
МетаРозкрити роль культурно – освітнього товариства «Просвіта» і Літературного товариства імені Т.Шевченка в національно – культурному житті Західної України; розвивати вміння аналізувати історичні події; виховувати любов до рідного краю, повагу до борців за волю краю.
Обладнання . Хронологічні  таблиці, настінна карта, атлас, портрети діячів.
Тип уроку. Урок - лекція



Хід уроку
І. Організація класу, постановка завдань.
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
                        Зміст матеріалу для лекції
"ПРОСВІТА"
(КУЛЬТУРНО-ОСВІТНЄ ТОВАРИСТВО)
   Діяльність народовців проявлялась у двох основних формах: пропаганда національних і культурно – освітніх ідей, які висвітлювались у журналах «Вечорниці», «Нива», « Мета », «Русалка,» «Правда», а у 1880 – 1939 рр. -  «Діло». Галичина стала центром вільного українського слова для літераторів із Наддніпрянщини: Л.Глібова, Марка Вовчка, Панаса Мирного. Друга форма – пропаганда національних ідей через створювання ними різних товариств, установ, гуртків, культурно – освітніх закладів.
       1868 р.— народовці заснували товариство "Просвіта", яке спершу видавало популярні книжки, а потім організува­ло читальні та охопило своїм впливом широкі кола селян.
Мета товариства:
      1.Поширювати освіту.
      2.Утверджувати національну свідомість.
Перший голо­ва "Просвіти" — Анатолій Вахнянин.

Діяльність товариства
1. Видавали твори українських письменників.
2. Видавали шкільні підручники.
З. Готували і друкували популярні наукові альманахи.
4. Випускали щорічний "Науковий календар". Товариство "Просвіта" мало  все-український характер. В його роботі брали участь В. Дорошенко, І. Крип'яке-вич, І. Раковський, С. Рудницький та ін. З ініціативи "Просвіти" було створено друкований орган народовців «Діло».
 «Просвіта » діяла у містах і селах. У кінці ХІХ ст. було 816 читалень і 19 їхніх філій.
Значення діяльності «Просвіти»: поширювала знання, збільшила доступ до українських і зарубіжних найвідоміших творів, населення ознайомлювалось із новинками у сільському господарстві, зокрема тваринництві, домашніми творами, несла в маси національну ідею.    

ЛІТЕРАТУРНЕ ТОВАРИСТВО ім. Т. ШЕВЧЕНКА
(З 1892 р. — НАУКОВЕ ТОВАРИСТВО ім. Т. ШЕВЧЕНКА)

І873 р. — засноване Літературне товариство ім. Т. Шев­ченка (реорганізовано   в Наукове 1892 р.) за допомогою меценатів із Наддніпрянщини.
Мета товариства — сприяти розвиткові української мови й літератури. У товаристві працювали  М. Грушевський,  І. Франко, В. Гнатюк, Ф. Вовк,         І. Раковський та ін. За час своєї діяльності (1873—1939) воно видало понад 1100 наукових і літературних праць.
Діяли секції: філологічна ( очолював І.Франко), історико – філософська, математично – природничо – медична.
    М. Грушевський — голова  Наукового товариства їм. Т. Шевченка з 1897 р. по 1913 р. З 1892 року виходив друкований орган НТШ «Записки НТШ», І.Франко видавав «Літературно – науковий вісник » товариства. Тут друкувались І.Крипякевич, І.Джиджора, С. Томасівський. У пресі висвітлювали питання про боротьбу народних мас за своє національне і соціальне визволення, розвиток феодально – кріпосницьких відносин, про культуру та історію свого народу.

ЗНАЧЕННЯ НАУКОВОГО ТОВАРИСТВА
ім. Т. ШЕВЧЕНКА
1. Наприкінці XIX ст. Наукове товариство ім. Т. Шевченка було вже не місцевою організацією, а загальноукраїнським науковим центром.
2. Товариство видавало праці українських вчених, письмен­ників,     громадських діячів як Східної, так і Західної України.
3. Воно охоплювало всі галузі науки і наприкінці XIX ст. фактично відігравало роль української Академії наук.
4. Згуртувало навколо себе інтелектуальні сили українсько­го народу, сприяло розвиткові української культури.

ІІІ. Підсумки. Фронтальне опитування.


ІУ. Домашнє завдання. Переказувати конспект, відповідний параграф підручника прочитати і переказувати.

Немає коментарів:

Дописати коментар